Speeches nieuwjaarsreceptie

Speech WIlly Segers - Voorzitter

Geachte heer minister, beste genodigden in alle vormen en kleuren, goedenavond.

Als theater belever en theatermaker/acteur/productieleider sedert meer dan 40 jaar kon ik me voor vanavond geen beter decor inbeelden dan …. Het theater.

Ik vertel jullie niets nieuws als ik zeg dat ieder theaterstuk een grondige voorbereiding vergt, zowel naar de keuze van acteurs als actrices als het decor, de omkadering, het onthaal, het in te vullen ‘goed gevoel’ van de toeschouwers wat leidt tot het zalige gevoel na de voorstellingen.

Zijn de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018 veel verschillend van een theaterstuk?

Iedere verkiezing vergt een erg minutieuze voorbereiding, net zoals het theaterstuk. We gaan op zoek naar geschikte acteurs en actrices die voor het voetlicht durven te komen en die hun nek durven uitsteken voor de waarden van onze partij. Een partij die gekenmerkt en vereenzelvigd wordt door verbondenheid, een groep mensen met idealen die niemand uitsluit, die vastberaden de weg vooruit kiest, maar die ook wel zorgt dat niemand aan de zijlijn blijft staan. De opeenvolgende slogans die CD&V doorheen de tijd gebruikte onderlijnen iedere keer waar het in de kern om gaat : samen sterk, midden de mensen, iedereen WIJ ….  Dus zowel neofiete als doorwinterde acteurs en actrices in het politieke landschap van Opwijk Mazenzele, vinden een plek in ons  midden. Blijf dus niet aan de kant staan, maar ga resoluut mee de weg vooruit.

En dan was er ook nog de zorg voor het decor. De waarden en voorstellen die we 6 jaar gelden naar voren schoven blijven brandend actueel en kunnen quasi copy paste overgenomen worden. Maar er is meer. De mondigheid en de betrokkenheid van de Opwijkenaren maakt dat er, soms terecht, kritische opmerkingen en waardevolle suggesties worden geformuleerd. En we deden dit allemaal niet zo maar op ons eigen houtje. Een bureau van deskundigen/ consultants hebben een diepgaande en constructieve analyse gemaakt   van de bevraging die een aantal vrijwilligers aan een ad random gekozen percentage van inwoners hebben voorgelegd. En ja, we kunnen daar dankbaar gebruik van maken om voor iedereen een decor te creëren waar iedereen zich geborgen voelt in een veilige open groene dynamische omgeving, verbonden met IEDERE Opwijkenaar en met een hart voor IEDEREEN. Mede daarom durven we ook als bijkomende slogan voor onze afdeling poneren dat we een partij in beweging zijn, met een duidelijke keuze en openstelling voor jongeren. Zij zullen immers in de toekomst de vlag moeten overnemen. Sommigen staan vandaag nog onder de techniekers, fungeren als tekstopgevers, als volgers, staan aan de tap, als onderzoekers, als bruggenbouwers, maar verwelkomen met verve,  in een  echt gemeende vriendschappelijk sfeer, ALLE inwoners met een hart voor Opwijk om actief deel te nemen aan het theaterstuk van oktober 2018 om zo opnieuw CD&V mee aan het bestuur te krijgen.  En ja, er is nog veel werk aan de winkel,

Maar er zit muziek in ons verhaal en muziek verzacht de zeden, maar geeft een zalig gevoel van tevredenheid, van afronding van een hoopvolle campagne naar oktober 2018.

Straks krijgt u achtereenvolgens onze lijsttrekker voor 2018, Jeroen Eenens op dit schavotje, gevolgd door de heer Minister Koen Geens, die ook sedert maanden op zijn eigen charmante maar kordate manier ons telkens opnieuw een hart onder de riem steekt en ons niet op ons honger laat zitten.

Geen nieuwjaarsreceptie zonder nieuwjaarswensen : ik wens u allen namens mezelf en onze christen democratische vriendengroep een warm verbonden en gezond 2018 met een grote pijl die alleen maar ‘vooruit’ wijst. We rekenen op u allen om onze droom en ons theaterstuk mee te ondersteunen. Praat erover met jouw wijde omgeving. Steun ons en vooral maak ons en iedere Opwijkenaar opnieuw gelukkig.

Willy Segers

Voorzitter CD&V Opwijk-Mazenzele

Speech Jeroen Eenens - Lijsttrekker 2018

Goeieavond iedereen.

Ook voor mij is het podium geen onbekend terrein. Meermaals mocht ik de bühne delen met fantastische medespelers, en meewerken aan mooie producties, net zoals vanavond. Het is dan ook een hele eer om het voorprogramma van een sterspeler als minister Geens te mogen verzorgen.

Beste mensen,

Een tijd geleden werd hier wat verderop aan het Hof en Hemelrijk, de vernieuwde speeltuin ingehuldigd. Een mooie realisatie -die uiteraard onze steun kreeg- want elke investering die naar jeugd gaat, is een investering in de toekomst. De speeltuin kreeg de naam ‘Hopwijk’, verwijzend naar de hopteelt die behoort tot het landelijk erfgoed van onze gemeente. Het laatste hopveld in Opwijk dateert van 1994, maar sinds 2011 is er een revival aan de gang. Met Europees, Vlaams en provinciaal geld werd op de Molenkouter een 90 are groot hopveld aangelegd. In september werd door de ‘Vrienden van de Hop’ (waar onze voorzitter Willy Segers deel van uitmaakt) een traditionele hoppluk georganiseerd. Een deel van de oogst werd gebruikt voor het Opwijks bier ‘Hopwijk Blond’ en een deel werd gebruikt voor het Kastaar-bier Special Edition dat gebrouwen wordt door Pol Saerens (de schoonbroer van ocmw raadslid Gwen Meskens) van Brouwerij De Block in Peizegem. Het Kastaar bier wordt hier trouwens vanavond aangeboden. Dus zeker eens proeven!

Hop, Hopwijk, voeg daar nu de letter ‘o’ aan toe en je krijgt ‘Hoopwijk’.1 letter maakt een wereld van verschil. ‘Where there is life, there is hope’, ‘Waar leven is, daar is hoop’. Er zit veel waarheid in dat gezegde. En het tegenovergestelde is ook waar: ‘Waar hoop is, daar is leven’, of beter nog ‘hoop doet leven’. Wel ik hoop voor Opwijk dat CD&V na 14 oktober terug mee kan besturen zodat Opwijk opnieuw de gemeente wordt waar IDEREEN mee is. Daarvoor moeten we allemaal dezelfde weg inslaan. En die weg is niet links of niet rechts maar vooruit!  ‘De weg vooruit’ dat is de weg naar zorgen voor jezelf én elkaar. En daarom zetten we Opwijk in beweging!

Zelf hebben wij met onze afdeling niet stil gezeten. Zo was er het:

- dessertenbuffet waarop u volgende zondag trouwens allen welkom bent,

- het eetfestijn,

- de gezinsdag die dit jaar doorgaat op 26 mei in Bobbejaanland en waar we vanuit Opwijk opnieuw met een bus naar toe trekken,

- de fietszoektocht die telkens meer deelnemers mag noteren,

- onze daguitstap naar Molenbeek met de slimste tsjeef te wereld, Sammy Mahdi,

- de geboorte van onze Nieuwsbrief (waarop u nog staads kan intekenen bij het buitengaan vanavond),

- een vernieuwde website én … het zoeken naar sterke kandidaten voor de lijst.

Momenteel leggen we de laatste hand aan onze lijst en ik kan u nu al verzekeren: er staat een fantastische ploeg klaar om samen met u vooruit te gaan en Opwijk in beweging te zetten! De komende weken en maanden stel ik alle kandidaten graag aan u voor. Het zijn stuk voor stuk fantastische, warme mensen die het beste van zichzelf delen om samen verder te geraken. Meer WIJ, voor een sterker ik. Dat is de kracht van het centrum! Dat is de kracht van CD&V! Het kan geen toeval zijn dat die ‘WIJ’ voorkomt in de naam ‘OpWIJk’.

De weg vooruit daar kiezen WIJ voor! En die weg vooruit begint bij ieder van ons. Dus stap mee met ons op de weg vooruit en zet Opwijk mee in beweging!

Alvorens het woord te geven aan Minster Geens wil ik nog 3 mensen hier vanavond even extra in de schijnwerpers zetten. Het zijn 3 personen die de motor van onze afdeling draaiende houden en vaak achter de schermen bergen werk verzetten. Daarom graag een hartelijk applaus voor onze fractieleider Lutgard Van der Borght, secretaris Liesbeth Vervloet en voorzitter Willy Segers.

Ik dank U.

Jeroen Eenens

20 januari 2018

Speech Natalie De Coninck - Voorzitter JOOP

Traditiegetrouw reikt JOOP, de jongerenafdeling van CD&V Opwijk-Mazenzele, tijdens de nieuwjaarsreceptie de ‘Egelprijs’ uit aan een verdienstelijke inwoner of vereniging.

Toen Nijdrop in 2016 vernam dat de subsidies voor concerten van €213.000 per jaar naar nul euro zouden terugvallen, bleven ze niet bij de pakken zitten. De concertwerking werd ondergebracht in een nieuwe vzw, ‘Nosta’, die op haar beurt subsidies aanvroeg. En met succes, want de opvolger van muziekcentrum Nijdrop, kreeg in 2017 een projectsubsidie van 184.000 euro.

Sinds begin 2017 werd ‘NOSTA’ een nieuw begrip in Opwijk en ver daarbuiten.          “De kernwaarden van meer dan 45 jaar ervaring werden behouden, maar maken meer ruimte voor experiment. Naast de oprichting van een nieuwe vzw, werd ook de inhoudelijke aanpak geanalyseerd en bijgestuurd. De artistieke werking focust op clubconcerten, nieuwe reeksen, samenwerkingen met andere spelers en verdieping. Relevantie, durf en kwaliteit zijn daarbij de sleutelwoorden. Nosta gaat voor een breed en gevarieerd aanbod voor verschillende doelgroepen. In ‘De Strip’ kunnen muzikale partners vergaderen in alle comfort maar je kan er ook terecht voor luistersessies, screenings, workshops, lezingen of andere creatieve uitspattingen. Artiesten en bands die behoefte hebben aan een vaste repetitieplek vinden dan weer hun gading in het repetitielokaal. De ‘Nostafari’ spelen een belangrijke rol in de uitbouw van Nosta, het zijn namelijk de geweldige vrijwilligers. Ze helpen waar nodig met allerlei taken: tappen, flyeren, kokkerellen voor de wereldsterren van morgen, ze bemannen de inkom, de Harry’s knappen klussen op, maar ze maken ook deel uit van het beheer van Nosta.” °Nostamusic.be

‘NOSTA vzw’ heeft Opwijk terug op de kaart gezet en hoe!

Ook onze Opwijkse jeugd heeft zijn weg naar het muziekcentrum gevonden, iets wat we alleen maar kunnen toejuichen!

Het avontuurlijk, gedurfd en daardoor ambitieus project ‘NOSTA’ én het feit dat Nijdrop dit jaar zijn 50ste verjaardag viert, maken dat alle medewerkers voor en achter de schermen deze Egelprijs ongelofelijk hard verdienen! PROFICIAT!